hirsh_ben_arie (idelsong) wrote,
hirsh_ben_arie
idelsong

Р. Йоханан бен Заккаи и Шевна

Параллель между двумя историями выглядит еще более разительно в варианте אבות דרבי נתן נוסחא ב פרק ו. 

По этой версии, Веспасиан предлагал символически сломать лук и стрелу на стене города, и после этого обещал уйти с миром. Но защитники Города отказывались. Р. Йоханан бен Заккаи уговаривал их сдаться, говоря: "Вы добьетесь того, что Город будет разрушен и Храм сгорит". Все, что Р. Йоханан бен Заккаи говорил им, писали на записках, привязывали к стрелам и посылали за пределы города, говоря :" Р. Йоханан бен Заккаи любит царя" <не очень понятно, кто писал, но вроде не Р. Йоханан бен Заккаи, а скорее его противники>. Когда он увидел, что не слушают его, сказал своим ученикам: 
 - Встаньте и выведите меня отсюда!
 Дальше история в основном совпадает, за исключением того, что Веспасиан уже знает о нем. А про мед и змею ничего нет. И просьба Р. Йоханана бен Заккаи еще скромнее: 
- Дай мне Явне, и будем там учить Тору и делать цицит и остальные заповеди.

 

מסכתות קטנות מסכת אבות דרבי נתן נוסחא ב פרק ו

וכשבא אספסיאנוס והקיף את ירושלים שרה כנגד חומת ירושלים (אמר) [אמר] לאנשי ירושלם שברו ממנו קשת אחת וחץ אחד ואלך מעליכם בשלום. אמר להם פעם ראשונה ופעם שנייה ולא קבלו. אמר להם ריב"ז גורמין אתם לעיר הזאת שתחרב ולבית הזה שישרף. אמרו לו כשם שיצאנו על השרים הראשונים והרגנום כך נצא על (אלו ונהרגם) [זה ונהרגנו כל דבר ודבר שהיה ריב"ז אומר להם] היו כותבים אותם בשטרים וקושרים אותן בחצים וזורקים אותם חוץ לחומה (ואמר) [ואומרים] ריב"ז אוהבו של מלך. כיון שראה ריב"ז שלא רצו לשמוע לו אמר לתלמידיו חברים עמדו והוציאוני מכאן. נתנו אותו בארון של עץ נטל ר' אליעזר בראשו ור' יהושע (ר' יהודה) ברגליו. היו משמשין והולכין עד שהגיעו לפתח של מדינה. כיון שהגיעו לפתח של מדינה אמרו להם עמדו ופתחו לנו כדי שנצא ונקברנו. אמרו [להם השוערים] לא נפתח עד שנדקרנו בחרב בתחלה. אמרו להם גורמים אתם שתוציאו שם רע למדינתכם למחר יהו אומר אף לרבן יוחנן דקרו. ובסוף עמדו ופתחו להם. כיון שיצא ריב"ז חוץ מפתחה של ירושלים הלך ושאל בשלומו של (מלך) אספסיאנוס כדרך (שואלין) [ששואלין] בשלומה של מלכות [א"ל אי רידומני אימפוטרין. א"ל את הוא בן זכאי א"ל הן]. א"ל הגיתני. א"ל אל תירא כתוב בידינו שאין הבית הזה חרב אלא ביד מלך שנאמר והלבנון באדיר יפול (ישעי' י' ל"ד). מסרו לשני פקידים. לאחר ג' ימים באו לו אגרות מרומי. א"ל מת (מרון רומי המלך) מלך [נירון] והמליכוך בני רומי. שלח וקרא לרבן יוחנן א"ל שאל לך שאלה. א"ל שואל אני ממך את יבנה ואלמוד בה תורה ואעשה בה ציצית ואעשה בה שאר כל המצות. א"ל הרי היא נתונה לך במתנה:

 

Subscribe

  • (no subject)

    Полицейские в Сен-Тропе совершают рейд на нудистский пляж. Ян Мостарт ок. 1545.

  • (no subject)

    По дороге из Бейт-Шеана к Кинерету находится поворот с указателем "Ашдот Яаков - Ихуд". Примерно через 500 м от него - еще один поворот: "Ашдот Яаков…

  • (no subject)

    Посмотрели вчера почти двухчасовую передачу, где 91-летняя Эра Коробова рассказывает о своей жизни и о разных людях. Там все смотреть приятно. Мне…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 1 comment