lkitross в своей статье обсуждает вопрос Гемары:
Почему голос человека не слышен днём так хорошо, как ночью? Потому что днём солнце с шумом режет небесную твердь, так что образуются опилки
В такой ситуации всегда интересно посмотреть версии из мидрашей. Их несколько, и все они приводят список звуков, которых не слышно. Интересно, что во всех с пилой сравнивается не солнце, а день. Из такого контекста ясно, что речь идет совсем не о физике, а о чем-то совсем другом. Надо полагать, о том, что исподволь происходят какие-то изменения, течет время, а мы этого не замечаем. В этом контексте, наверное, и надо понимать слова Гемары – днем злоба дня (т.е. суета) мешает слышать издалека.
Сказал Р. Леви: Три голоса разносятся от края мира до края мира, а люди между ними ничего не слышат. И вот они: день, дожди и душа в час, когда она покидает тело.
День – сказал Р. Иеhуда бар Илаи: ты думаешь, что он скользит в пространстве, а он, как пила, которая пилит дерево.
…
А некоторые считают также, что когда змея сбрасывает кожу, когда ребенок выходит из чрева матери, и когда муж разводится с женой.
Не могу не отметить еще раз пользу бар-иланского диска
בראשית רבה (וילנא) פרשה ו ד"ה אמר רבי לוי
אמר רבי לוי ג' דברים קולן הולך מסוף העולם ועד סופו, והבריות בינתים ואינם מרגישים, ואלו הן, היום, והגשמים, והנפש בשעה שהיא יוצאת מן הגוף, היום מנין, א"ר יהודה את סבור שהוא שף ברקיע, ואינו אלא כמסר הזה שהוא נוסר בעץ, הגשמים מנין, אמר רבי לוי (שם /תהלים/ מב) תהום אל תהום קורא לקול וגו', והנפש בשעה שהיא יוצאת מן הגוף מנין, דרבי שמואל אחוי דרבי פנחס ב"ר חמא הוי דמיך בצפורי והוין חבריה יתיבין גביה, אתת מלתא ושרין גחכין אמר להון כמה נפשיה דאחוה דההוא גברא מקצצא ארזין ומקצצא אילנות ואתון יתבין גחכון ולא ידעין.
שמות רבה (שנאן) פרשה ה ד"ה ה, ט [ויאמר
אמר ר' לוי: ג' קולות הולכים מסוף העולם ועד סופו והבריות ביניהן ואינם שומעין כלום, ואלו הן: היום והגשמים והנפש בשעה שהיא יוצאה מן הגוף. היום מנין? אמר ר' יהודה בר אלעאי: את סבור שהוא שף ברקיע, אינו אלא כמסמר הזה שהוא נוסר בעץ. הגשמים מנין? שנאמר: תהום אל תהום קורא לקול צנוריך (תהלים מב). כיצד? יש אילן ששרשיו יורדין עשרים אמה ויש שיורדין ל' אמה ויש שיורדין נ' ויש שאינו יורד אלא ג' טפחים. והגשמים יורדין מלמעלה. אם אין משקין אותן אלא ג' טפחים, התהום העליון קורא לתחתון ואומר לו: עלה ואני יורד! מה התחתון אומר לו: רד ואני עולה! עד שהעליון יורד ומשקה ג' טפחים, התחתון עולה ומשקה של נ' אמה. בוא וראה כמה בין אלו לאלו וקורין זה לזה ובני אדם בנתים ואינם יודעים. והנפש בשעה שהיא יוצאה מן הגוף ובני אדם יושבין אצלו ואינם יודעים.
מדרש זוטא - קהלת (בובר) פרשה א ד"ה תני שלשה קולות
תני שלשה קולות יוצאין מסוף העולם ועד סופו, ואלו הן היום והגשמים והנשמה כשיצאה מן הגוף. היום [מניין], א"ר יהודה בר' אלעאי מה את סבור שהיום הזה שף ברקיע, ואינו אלא נוסר ברקיע, כמסר הזה שהוא נוסר בעץ.
ילקוט שמעוני תהילים רמז תשמג
א"ר לוי שלשה קולם הולך מסוף העולם ועד סופו והבריות בינתים ואין מרגישין, ואלו הן היום, והגשמים, והנפש כשהיא יוצאה. היום מנין א"ר יודן בר אלעאי אתה סבור ששף ברקיע, ואינו אלא כנסר זה שמנסר בעץ. הגשמים מנין תהום אל תהום קורא לקול צנוריך, הנפש כשיוצאה מן הגוף מנין דרבי שמואל אחוי דרבי פנחס בר חמא הוה דמך בצפורי ויתבי חברייא גביה אתא מילא ושרון גברין, אמרי ליה נפשא דאחוה דההוא גברא מקצצא ארזין מקצצא אילנין ואתון יתבין ולא ידעין. ויש אומרים אף הנחש בשעה שמפשיט עורו, ובשעה שהולד יוצא ממעי אמו, וכשהאשה מתגרשת מבעלה